Bloggers: Qui sou?
Vilamasia Penedès som una cooperativa ubicada a Vilafranca del
Penedès que ens dediquem a l’educació mediambiental oferint l’espai i els
recursos pedagògics necessaris per fomentar el coneixement de l’entorn
natural i la sensibilització per la sostenibilitat a partir de la
relació directa amb l’horticultura i la petita ramaderia pròpia de la zona on
es troba, a més de tot el material didàctic i la formació relacionada per
a mestres, docents i formadors.
El nostre equip està
format per tres persones: Mercè Garcia
Cuello, Elisabet Montserrat Oliver, Júlia Morató Boada. Tres alumnes de Pedagogia, estudiants de
l´Universitat de Barcelona.
Bloggers: Quines raons han donat
origen al projecte?
Això va començar una
mica perquè teníem la idea d´una granja escola però les possibilitats de muntar-ho
son el triple de feina, de necessitats, de tot en general… que el que hem
organitzat. A les hores va sorgir que la Lis té una masia a Vilafranca del Penedès,
llavors vam adequar la nostra idea a les instal·lacions i necessitats del municipi
de Vilafranca del Penedès. I a partir d´ aquí vam començar a treballar en els
serveis educatius ambientals de la zona. La masia es troba situada molt a prop
de la ciutat, tot i que es localitza a les afores.
Bloggers: A qui va dirigit aquest
projecte?
És un serveis educatiu
ambiental que va dirigit a molts usuaris: a les escoles, famílies,associacions
o particulars que hi estiguin interessats, i evidentment, per a totes les
edats.
Bloggers: Quines han sigut les
motivacions del projecte?
Educar en tots el
aspectes, deixar una mica de banda la educació reglada, i educar a través del
medi ambient, del que ens envolta, el nostre entorn.
Bloggers: Però seria com una escola?
Una granja escola es com una casa de colònies
que te granja, però aquest no és el nostre cas. El nostre projecte no és una
granja escola, sinó que és un espai on tu pots anar a fer activitats d´educació
ambiental (les que proposem nosaltres evidentment) però no en granja sinó amb
petits animals de granja, o sigui no tindrem una vaca, però si els animals
típics de la zona: les especies d´ aus (galls, gallines…), ànecs , conills,
etc, tota classe d´animals de la zona que siguin petites, i amb les quals es
pugui treballar.
Bloggers: Els usuaris què fan
exactament?
Els usuaris llavors son partícips en primera
persona de totes les experiència, ells poden agafar els pacs que proposem. Existeixen
diferents tipus de pacs. Els pacs escolars (per exemple) es distribueixen per les
escoles, es a dir, una escola indica que el curs de cinquè de primera farà
aquest pac, cap problema el pacs està adequat a les seves edats i al seu currículum
(al que necessiten): potser només volen treballar amb animals, o amb vegetació…
Es programa (aquest projecte) de tal manera que els escolars en aquest cas fan
un treball previ a l´aula, desprès es fa un treball al nostre centre,
normalment proposem que sigui un treball a la masia de dos dies. Volem que
puguin venir aquí, i que sentin aquest espai com seu.
Els nostres Pacs
Escolars es basen en temes o projectes concrets, que puguin formar
part del currículum escolar dels diferents centres educatius. Tots els Pacs
Escolars s’inclouran les visites i assistència a Vilamasia Penedès, els
recursos pedagògics i material necessari, dossiers de treball pel professorat,
i servei de seguiment pedagògic de les activitats que es realitzin al centre
escolar corresponent, per a aprofundir o realitzar el projecte en qüestió.
Tots els Pacs
Escolars disposaran d’adaptacions per a totes les edats entre 1r de
primària (6 anys) i 4t d’ESO (16 anys). Per a cada edat s’inclouran els
continguts adequats segons les necessitats bàsiques del currículum que
correspongui.
Hi han escoles que tenen
horts, però no totes. Doncs les que no tinguin que puguin venir aquí, i que
sentin el seu troç com a hort seu, treballant activitats tan de granja com d´hort,
no és únicament granja sinó que també es treballa la agricultura, fauna…
Pacs culturals: Una de les funcions principals de Vilamasia
Penedès és donar a conèixer l’entorn natural, producte autòcton i
biodiversitat de la zona. D’aquesta manera es combinaran diferents àmbits
culturals i artístics amb els serveis d’educació ambiental que oferim.
Concerts, representacions
teatrals, recitals de poesia, que conviden a passejar i a connectar amb
l’entorn, realitzant tastets dels nostres productes, etc. Aquests Pacs
Culturals poden ser activitats, seminaris o mostres puntuals, d’un sol
dia. També poden ser projectes amb un fil conductor determinat que inclogui
diferents activitats durant un cert temps.
Pacs formatius: Cada vegada més a les escoles i a la societat es
treballa per afavorir i facilitar una educació ambiental per a tots i que
transfereixi en el comportament i actituds de tots els ciutadans, de manera que
la societat esdevingui més responsable mediambientalment o en relació a la
sostenibilitat. Per aquest motiu s’ha detectat la necessitat de formació en
l’àmbit de l’educació ambiental del cos de mestres i professors d’escoles i
instituts. Així Vilamasia Penedès ofereix el servei de
formació en educació ambiental per a docents i professionals de l’educació.
L’objectiu és oferir
instruments, material, recursos i treballar diferents metodologies i estratègies
perquè els i les mestres i professors coneguin com treballar l’educació
ambiental tant específicament com al dia a dia de l’escola. Els Pacs
Formatius doncs, estaran compostos de material educatiu i interactiu
per portar-lo a l’aula, i que els propis docents podrien utilitzar coma recurs
educatiu, i com a formació permanent per a les seves sessions.
Pacs familiars: Aquest model de servei s’ofereix
en forma dels mateixos Pacs Escolars però es deixaran de banda les
metodologies curriculars escolars, per posar en pràctica l’aprenentatge en
família, on es treballaran els mateixos aspectes que en el anteriors Pacs
Escolars però en els quals s’implicarà a tots els membres de la
família o col·lectius. És realitzarà un procés d’ensenyament i aprenentatge
molt més desvinculat d’una metodologia pautada, de manera que els usuaris
podran treballar els espais al seu gust, experimentant des de la seva pròpia
experiència i a un ritme personalitzat.
Aquests pacs inclouen:
activitats o tallers concrets al centre, lliure accés a Vilamasia
Penedès durant el temps que el pack ho requereixi, recolzament i
orientació pedagògica i professional en aspectes relacionats amb el pack,
dossier i material de suport, lloguer simbòlic d’un petit tros de l’hort i la
granja que permetrà a l’usuari i client, endur-se el producte de l’hort i
animal que li correspongui.
Bloggers: Ens podríeu explicar com heu
fixat els preus?
Evidentment existeix una
part inicial d´inversió, llavors en el pla de finançament tu introdueixes totes
les dades de comptabilitat, és a dir es senyala allò que es necessitarà per
portar a terme aquest projecte.
Llavors es té en compte: haig de cobrir el sou
de les persones que treballen allà, els gastos, quant puc guanyar cada mes… Això
va relacionat també amb la forma fiscal, som una cooperativa, les cooperatives
normalment són sense ànim de lucre, és a dir guanyes diners per cobrir les
teves necessitats bàsica.
Responsabilitat social:
Vilamasia Penedès, com a centre d’educació ambiental, vol contribuir en la
formació dels joves i estudiants, de manera que s’obra a la possibilitat de ser
centre de treball de pràctiques o de formació professional.
Per tant, s’intentarà
realitzar convenis de pràctiques amb universitats, centres de formació
professional i instituts de secundària, per a aquell alumnat de secundària que
no hagi acabat la ESO i realitzi programes resultat de l’adaptació curricular
de immersió al món laboral que també els permeten obtenir al titulació d’ESO.
Els àmbits de formació i
estudi entre els quals Vilamasia Penedès podria acollir
alumnat en pràctiques serien: Pedagogia, Monitoratge, ciències mediambiental,
enginyers i tècnics agrònoms, Formacions professional en agricultura i
ramaderia, etc.
D’aquesta manera,
contribuïm a l’assoliment dels objectius de la cooperativa, especialment a
l’objectiu d’oferir formació i sensibilització de la societat en educació
mediambiental, i alhora transmetem el cooperativisme, treballant de forma
conjunta amb altres associacions, centres o institucions. Cal actuar de forma
coherent als nostres ideals, motivacions i sistemes de treball en els que
creiem.
No hay comentarios:
Publicar un comentario